Eettisemmän ostokäyttäytymisen kasvun viisi syytä

joulukuu 26, 2018

Eettisen kuluttamisen aika on viimein koittanut ja siitä on tullut jopa valtavirtaa. On ollut jännittävää ja mielenkiintoista seurata, kuinka eettisestä ajatusmaailmasta on tullut yhä laajemmin ymmärretty ja hyväksytty konsepti vieläpä luonnollisesti ja vähällä vaivalla. Mutta mistä tämä johtuu? Muutamien vuosien aikana ihmiset ovat oppineet erilaisten eettiseen kulutukseen liittyvien artikkeleiden termistön niin, ettei niitä tarvitse enää erikseen selittää paljoakaan. On nähtävissä viisi syytä sille, miksi vihreämmin ja tiedostavammin eläminen, luonnonmukaisesti syöminen ja muut vastaavat asiat ovat nousseet viime vuosina pinnalle.

Sertifiointi on selkeämpää kuin koskaan aiemmin

Vuonna 2017 Reilun kaupan liike raportoi, että eettinen ostosten tekeminen on kasvussa, kun Isossa-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan 77 prosenttia väestöstä kertoi välittävänsä reilun kaupan merkityksestä. Tämä tietoisuuden kasvu kasvattaa eettistä teollisuutta, ja sertifioinnit kattavat nyt kaikenlaisia mahdollisia tuotteita aina meikeistä liinavaatteisiin.

Pohjoismaissa on käytössä esimerkiksi joutsenmerkki, jolla ilmaistaan, että palvelu tai tuote noudattaa suunniteltuja ilmastokriteereitä, mikä osoittaa tuotteen kuuluvan oman tuoteryhmänsä parhaisiin ympäristötekijöiden osalta. Vuonna 1989 perustettu joutsenmerkki on myönnetty noin 2 000 tuotteelle tai palvelulle.

Uusi sukupolvi näyttää tietä

Y-sukupolveksi nimitetty 1980-luvun alusta 1990-luvun puoleenväliin syntyneiden sukupolven kuluttajien keskuudessa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 84 % vastaajista piti sukupolvensa vastuuna maailman muuttamista. Y-sukupolvi on nostanut eettisiä tuottajia ja kulutusta esille enemmän kuin koskaan aiemmin. Ja tämä idealismi yhdistetty muihin tekijöihin, kuten että nettibrändien läsnäolo merkitsee milleniaaneille enemmän kuin vanhemmat kivijalkayritykset, antaa eettisille yrityksille täyden uuden tason kilpailukentän.

Vihreä politiikka

Milleniaalisukupolvea määrittelee yleisesti myös uudenlainen palautunut usko äänestämiseen. Tämä on tullut esille äänestysprosentteja käsitelleissä tutkimuksissa, kun nuorten osuus on ollut monissa viime aikojen äänestyksissä ympäri maailmaa poikkeuksellisen suuri. Tutkimusten mukaan tämän sukupolven kuluttajat kokevat lisäksi, että vastuu toiminnasta on organisaatioilla. He äänestävät etiikkansa mukaisesti sekä myös tekemiensä kulutuspäätösten kautta.

Luotto startup-yrityksiin

Koskaan aiemmin ei ole ollut parempi aika perustaa startup-yritystä kuin tällä hetkellä. Alaa koskevia messuja ja konferensseja järjestetään ympäri maailmaa jatkuvasti, ja niiden kautta ihmiset saavat helposti tietoa yrityksen perustamisesta sekä saavat luotua verkostoja ja yhteyksiä mahdollisiin sijoittajiin saadakseen rahoitusta yrityksilleen.

Sosiaalinen media mahdollistaa valtavan suuren tavoitettavuuden sellaisten ihmisten pariin, jotka eivät edes 10–20 vuotta sitten olleet kuulleetkaan vihreistä yrityksistä ja jotka eivät pelkästään tällä hetkellä tutustu näihin yrityksiin, vaan luovat niiden ympärille uskollista seuraajakuntaa. Esimerkiksi Twitterissä käydään aktiivista keskustelua eettisestä kuluttamisesta, ja tähän osallistuu jatkuvasti paljon uusia käyttäjiä.

Eettisille yrityksille itselleen vahva läsnäolo digitaalisissa kanavissa ja sosiaalisessa mediassa voi olla todella suuri liikevaihdon kiihdyttäjä, mikä antaa yritysten omistajille mahdollisuuden välittää viestiä yrityksen ainutlaatuisista myyntivalteista, kuten esimerkiksi läpinäkyvästä hankintaketjusta tai salamannopeasta asiakaspalvelusta, jotka saattavat olla hyvin kalliita ja hankalia toteuttaa suurten yritysten piirissä, eivätkä ne välttämättä kykene lainkaan kilpailemaan tällä saralla pienempiä yrityksiä vastaan.

Asiakkaat haluavat tuntea taustalla olevat ihmiset

Kun puhe tulevaisuuden tekoälystä ja sen yleistymisestä haastaa lähes jokaisen yrityksen manuaalisen toiminnan, yhä enemmän arvoa kohdistetaan henkilökohtaiseen yhteyteen. Tämän näkee helposti netissä siitä, että brändien edustajisto on siirtynyt julkkiksista sosiaalisen median tähtiin tai bloggaajiin, joita käytetään mainostamisessa tavallisen median ulkopuolisissa kanavissa. Eettisen liiketoiminnan suhteen läpinäkyvyys yltää jopa kaikkien mukana olevien ihmisten tuntemiseen aina päämajasta vähittäiskauppiaaseen. Monet eettiset yritykset ovat avanneet tuotantoketjunsa läpinäkyvyyttä ja puhuvat avoimesti kaikista mukavista olevista työntekijäportaista eettisten tuotteidensa valmistamisessa.