Koulutuksen etiikka

elokuu 19, 2019

Usein sanotaan, että koulutus on investointi tulevaisuuteen. Tämähän on tietenkin totta ja koulutus on investointi tulevaisuuteen jokaisella tasolla. Kysymys kuitenkin on, että kuka koulutuksesta hyötyy eniten? Onko se opiskelija, koulu, työpaikka vai yhteiskunta? Tämä onkin kysynyt joka määrää koulutuksen etiikka ja kuinka eettistä koulutus on. Nykyään koulutettuja on niin paljon, että edes korkeakoulutus ei välttämättä takaa opiskelijalle parempaa työtä tai palkkaa. Työpaikoista kilpaileminen on erittäin raakaa, joten edes maisterintutkinto ei riitä takaamaan loistotyöpaikkaa. Yleisesti ottaen koulutus kuitenkin takaa väestöllisesti vaurautta, vakaampia oloja ja parempia investointeja ja innovaatioita. Yhteiskunta hyötyykin tästä niin sanottuna sijoituksena. Usein korkeammin koulutetut, jotka päätyvät hyväpalkkaisiin töihin, ottavat suurempia velkoja ja pystyvät ne maksamaan paremmin pois. Korkeakoulutetut ihmiset maksavat myös usein muita enemmän veroja, jolloin valtio pääsee tienaamaan näiden ihmisten koulutuksen ansiosta enemmän. Korkeasti koulutettu myös usein etenee urallaan korkeammalle, jolloin hän löytää parempia ratkaisuja asioiden kehittämiseen. Tällöin yhteiskunta kehittyy jatkuvasti ja yhteiskunnan ongelmia korjataan. Nykypäivän eettisyys keskustelluissa eettiset ongelmat ovatkin olleet kaikkein eniten huomion alla. Tällöin koulutetut henkilöt pyrkivät parhaansa mukaan myös korjaamaan eettisiä ongelmia, jolloin hyöty koulutuksesta tulee koko yhteiskunnalle. Esimerkiksi vanhusten hoidon kehittämisessä vanhukset hyötyvät nuorten korkeasta koulutustasosta.

Koulutuksen etiikka
Koulutuksen etiikka

Koulutuksen eettisyys vähäosaisemmissa

Kouluttaminen on myös väestölle terveysteko, nimittäin koulutuksen taso ja terveys ovat tutkimusten mukaan kulkeneet hyvinkin käsi kädessä. Tutkimuksien mukaan korkeasti koulutetuilla ihmisillä on vähemmän terveysongelmia, kuin vähemmän koulutetuilla. Koulutuksen puute syö ihmistä. Ilman koulutusta ihmisen on todella vaikea päästä hyviin töihin, jolloin työt ovat usein henkisesti ja fyysisesti paljon raskaampia. Usein myös alemmin koulutetut henkilöt kokevat alemmuutta, huonosta koulutustasostaan. Tämä on kuitenkin valitettava tosiasia, joka pitäisi saada korjattua. Yhteiskuntamme nimittäin tarvitsee myös yhtä paljon näitä vähemmän koulutettuja henkilöitä tekemään töitä, nimittäin kuka muuten tekisi esimerkiksi lähihoitajan työt. Valitettavasti yhteiskunnassamme ei vain osata arvostaa kyseisiä töitä. Kyseisille töille tulisi antaa paljon enemmän arvostusta, jolloin yhteiskunnan eriarvoisuus saataisiin kytkettyä pois. Koulutuksen puute kuitenkin myös aiheuttaa työttömyyttä, joka taas aiheuttaa paljon muita ongelmia yhteiskunnalle. Työttömyys estää mahdollisuuksia, jolloin oman tulevaisuuden suunnittelu voi tuntua mahdottomalta. Työttömyys aiheuttaa kontrollin puutteen elämästä, jolloin on usein suuri riski syrjäytyä. Tämä onkin suuri ongelma yhteiskunnassa ja se onkin koulutuksen suurin eettisyys kysymys, nimittäin se tarkoittaa sitä, että jokaisella ei välttämättä ole mahdollisuutta opiskella. Tässä pitääkin miettiä, että onko jokaisella kansalaisella mahdollisuus opiskeluun? Opiskelu maksaa aina rahaa ja opintotukia leikataan jatkuvasti. Tällöin suurin osa opiskelun rahoittamisesta on otettava lainalla. Tämä ei kuitenkaan ole kysymys jokaiselle ja laina pitää aina maksaa takaisin. Tällöin opiskelun aloittaminen on riski, nimittäin opiskelujen loputtua laina on maksettava takaisin. Entä sitten, jos ei löydä työpaikkaa? Tällöin lainan maksaminen saattaa tuntua mahdottomalta ja se saattaa jopa aiheuttaa luottotietojen menettämisen, joka taas kontrolloi tulevaisuutta.

Koulutuksen eettisyys vähäosaisemmissa
Koulutuksen eettisyys vähäosaisemmissa

Koulutuksesta pitäisi saada eettistä siten että se olisi mahdollista jokaiselle. Tällöin myös köyhempien perheiden lapsilla on varaa hankkia kaikki tarvittavat tavat ja kirjat kouluun. Kehityksen myötä suurin osa kirjoista on tullut mobiiliversioiksi tableteille, jolloin perheen vastuulle jää kalliin tabletin ja nettikirjojen hankkiminen. Tämä taas poistaa mahdollisuuden ostaa edullisia kirjoja käytettynä. Tällöin nuoren opiskelu saattaa kärsiä, kun häneltä puuttuu tiettyjä kirjoja taloudellisista syistä. Se aiheuttaa nuoressa häpeää, joka saattaa vaikuttaa negatiivisesti myös opiskelu motivaatioon. Tällöin nuori hakeutuu huonojen muistojen takia harvemmin korkeakouluihin.