Mitä hidas muoti vaatii onnistuakseen

marraskuu 7, 2018

Oletko koskaan huomannut, kuinka jotkut vihreinä tai eettisinä brändeinä esiintyvät yritykset haluavat saada sinut uskomaan, että autat pelastamaan maailmaa tai ratkaisemaan suurempia ongelmia, kuten ihmisoikeuksia tai ilmastonmuutosta? Myyntipuhe on siirtynyt upean tuotteen kehumisesta siihen, että tuotteen ostaminen saa sinut tuntemaan itsesi paremmaksi.

Vaikka joidenkin uusien brändien tekemät toimet tuotantoketjun ja tuotantomenetelmien läpinäkyvyyden lisäämiseksi ovat pääasiassa hyvä asia, ne ovat silti melko merkityksettömiä ilman loistavaa tuotetta. On astuttava todellisuuteen, jos haluamme vaatetuotannon kehittyvän kohti kestävämpiä prosesseja, jolloin ympäristö- ja inhimilliset arvot eivät ole piilossa. Totuus on, että monet eettisinä tai kestävää kehitystä tukevina esiintyvät vaatemerkit eivät välttämättä tarjoa esteettisesti vetoavia tuotteita. Harva kuluttaja ostaa kuitenkaan mitään tuotetta pelkästään sen takia, että se on tuotettu tietynlaisissa olosuhteissa. Tämä on kyllä tärkeä tekijä, jonka merkitys on koko ajan kasvussa, mutta se ei voi olla ainoa myyntipuhe.

Tuote on tärkein

Jos teet vaatteen tuotantoprosessista sen päämyyntiargumentin laadun, monipuolisuuden, tyylin ja mahtavuuden sijasta, sillä on lopulta haittaa liiketoiminnalle, koska muut tekevät samoin ja sinulle jää pelkkä tylsä tuote. Lisäksi vähemmän tyylikkäiden tuotteiden tuottaminen haittaa koko liikettä ja kaikkia, jotka haluavat tehdä eettisestä muodista tyylikkäämpää ja vetoavampaa. Sen sijaan se ainoastaan korostaa stereotyyppistä ajattelua ekologisesta, kestävästä ja eettisestä tuotannosta rumina tuotteina.

Voit jättää estetiikan taka-alalle joissakin tuotteissa, mutta et muodin suhteen. Ydinasiakkaan ja hänen motivaatioidensa tunteminen on avainasemassa, ja vaikka saattaa olla kuluttajia, jotka saattavat ostaa jotain vain sertifikaatin perusteella, se ei ole kuitenkaan oikea tapa lähteä luomaan uskollista ja tyytyväistä perusasiakaskuntaa.

Pidä motivaatiosi avoimena

Ei ole kovinkaan sympaattista tuottaa vaatteita kolmannen maailman maissa ja lisätä tuotteiden yhteyteen termi etninen ja julistaa pelastusta köyhille afrikkalaisille naisille tai eteläamerikkalaisille käsityöläisille. Useimpien ulkomaille siirrettyjen tuotantopäätösten takana on halu leikata kuluja, mikä on hyvin luonnollinen liiketoimintamalli, joka on tosin noussut nykyään negatiiviseen valoon. Asiaa ainoastaan huonontaa väittää, että tarkoituksena on auttaa ja tarjota töitä paikallisille käsityöläisille, kun tarkoituksena on kuitenkin vain leikata kuluja.

Useimmissa tapauksissa suurin osa kakusta menee käsityöläisten ja kehitysmaiden sijasta yritysten omistajille. Mutta se on kuitenkin syy, minkä vuoksi yritykset ylipäätään toimivat, niiden tarkoituksena on tehdä rahaa omistajilleen. Ei ole myöskään väärin omistaa menestyvää liiketoimintaa, mutta kuluttajan kannalta on kuitenkin yleensä järkevämpää antaa rahansa fiksuille yrittäjille, jotka ovat luoneet jotain todella haluttavaa, kuin haaskata rahat rumiin massatuotteisiin.

Lopeta epätieteellinen puhe

Jotkut ihmiset ja jopa eräät suuret julkaisut eivät nykyään epää piittaa faktoista, kunhan he saavat tuotua esille juttunsa siitä, kuinka joku luonnonmukainen tai reilun kaupan tuote pelastaa koko maailman. Eräs tätä trendiä kuvastava väite on, että luonnonmukainen puuvilla kuluttaa vähemmän vettä kuin tavallinen teollisesti tuotettu puuvilla. Tämä ei yksinkertaisesti ole totta, eikä mikään tutkimus puolla tätä väitettä, mutta silti luonnonmukaisia vaatteita markkinoivat ihmiset, joilla on usein myös sijoituksia näissä yhtiöissä, esittävät tämän väitteen nopeasti, vaikkei sitä tue mikään muu kuin korkeintaan väitteen esittäjän tunteet.

Esimerkiksi The Guardian -lehdessä julkaistussa artikkelissa lainattiin muotisuunnittelijan mielipidettä, jonka mukaan perinteisesti kasvatettu puuvilla käyttää niin paljon vettä verrattuna sen luonnonmukaiseen vastineeseen. Tarkoitusperät näiden väitteiden esittäjillä ovat usein hyvät, mutta ilman todellisia faktoja esiintyminen tekee ainoastaan haittaa omalle toiminnalle.