Oscar-palkinto parhaasta pukusuunnittelusta

tammikuu 11, 2019

Akatemian palkinto parhaasta pukusuunnittelusta on yksi AMPAS-akatemian vuosittain esittämistä Oscar -palkinnoista elokuva-asujen suunnittelussa. Palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 1948 tehdyistä elokuvista. Alun perin perustettiin erilliset palkintokategoriat mustavalkoisille- ja värielokuville. Molempien ryhmien sulautumisen jälkeen vuonna 1967 Akatemia on perinteisesti välttänyt palkinnon myöntämistä elokuville, joilla on nykyaikainen ympäristö. Pukusuunnittelu määrittelee elokuvan hahmot, parantaa juonta ja voi jopa vaikuttaa popkulttuuriin.

Akatemian palkinto parhaasta pukusuunnittelusta annetaan vuosittain Motion Picture Arts & Sciencesin akatemian parhaan edistyksen saavuttamiseksi edellisen vuoden elokuva-asujen suunnittelussa. Palkintoihin oikeutettujen elokuvien on täytettävä joukko kriteereitä, mukaan lukien vaatimus, että pukusuunnittelija on toiminut päätoimisena pukujen suunnittelijana. Tämän erityisperusteen osalta Akatemian määrätyn osaston pukusuunnittelijajäsenet tarkistavat jokaisen hakemuksen ennen äänestysprosessia. Muita sääntöjä ovat muun muassa se, että viisi eniten ääniä saaneita elokuvia tulee seremonian lopullisen äänestyksen ehdokkaiksi ja että lopullinen äänestys tapahtuu vain aktiivisen ja akatemian jäsenten kesken.

Historia

Akatemian palkinto parhaasta pukusuunnittelusta annettiin ensimmäisen kerran 24. maaliskuuta 1949. Palkinnolla oli kaksi alaluokkaa, joista toinen kuului mustavalkoisille elokuville ja toinen värillisille elokuville. Maaliskuun 26. päivänä 1958 pidetyssä 30. Akatemian palkinnossa nämä kaksi alakategoriaa yhdistettiin yhdeksi, mikä oli seurausta siitä, että Akatemia alensi kilpailukykyisten luokkien määrää 30:sta 24:een.

Vuodesta 1949 vuoteen 1966 useimmat Akatemian palkinnot parhaasta pukusuunnittelusta mustavalkoisina annettiin nykyaikaiselle elokuvalle. Toisaalta värikategoriassa hallitsivat eepookkielokuvat, fantasiat ja musikaalit. Koska sulautuminen yhdeksi ainutlaatuiseksi luokaksi värielokuviin vuonna 1967, nykyaikaiset elokuvat on voittanut vain kolme kertaa. Kolme nykyaikaista voittajaa ovat olleet Travels with My Aunt, All That Jazz ja Priscillan seikkailuja, autiomaiden kuningatar. Kaikki muut tämän kauden voittajat ovat olleet tai tiedefiktioita tai fantasiaelokuvia.

Vuoden 2019 Oscar-ehdokkaat ja -voittaja

Ehdokkaat vuoden parhaasta pukusuunnittelusta olivat:

“Black Panther” – Ruth E. Carter

”Buster Scruggsin balladi” – Mary Zophres

”Mary Skotlannin kuningatar” – Alexandra Byrne

”Mary Poppins palaa” – Sandy Powell

”Suosikki” – Sandy Powell

Tämän vuoden parhaiden pukujen ehdokkaat tarjoavat mielenkiintoisen sekoitus elokuvia. Nimetyillä elokuvilla on pukeutuminen amerikkalaisesta lännestä, Afrikasta, 1600-luvun Skotlannista ja 1700-luvulta ja 1930-luvulta. Akatemia osoittaa jälleen kerran suosionsa eri aikakausille, mutta se ryhdistäytynyt supersankarielokuvien tunnustamisessa tänä vuonna. Tämän kauden suunnittelijat ovat kaikki alan veteraaneja, joista jokaisella on useita Oscarin ehdokkaita entuudestaan Yhtä lukuun ottamatta jäljellä olevat kolme suunnittelijaa palaavat samanlaisiin kappaleisiin kuin aikaisemmat nimitykset.

Tämän vuoden Oscarin parhaasta pukusuunnittelusta voitti Ruth E. Carter elokuvasta Black Panther. Elokuvan synopsis isänsä kuoleman jälkeen prinssi T’Challa palaa Afrikan kotimaahansa Wakandaan, joka on piilottanut rikkautensa ja kehittyneen teknologiansa sukupolvien ajan. T’Challa ottaa isänsä valtaistuimen ja hänen täytyy myös hyväksyä hänen supersankariutensa Black Pantherin suojelemiseksi Wakandaa lukuisilta vihollisilta, jotka aikovat ryöstää heidän resursseja.

Ruth E. Carter on uransa aikana osoittanut olevansa edelläkävijä mustan elokuvan -genressä. ”Marshall”, ”Selma” ja ”Lee Danielin Butler” ovat muutamia esimerkkejä hänen viimeisimmistä panoksistaan. Carter on myös suunnittelija takana useita Spike Lee -elokuvia, jotka sisältävät ”Do the Right Thing”, ”Crooklyn” ja ”Chi-Raq.” Teollisuuden veteraani, Carter nimitettiin hänen työstään ”Malcom X” ja ”Amistad .”

Nimetyistä elokuvista ”Black Panther” on suurin hänen töistään. Elokuvassa on yhteensä yli 1500 pukua. ”Black Panther” -erikoisuutena on sen ylpeä näyttö Afrikan kulttuurista. Näin elokuva ylittää supersankarin tyylilajin ja siitä tulee ylpeyden lausunto. Wakandan ulkoasua ovat innoittaneet afrikkalaiset heimot, kuten Basotho, Ndebele, Zulu ja Maasai. Seremonia on monumentaalinen kohtaus, koska sen esittelyssä on Wakandan monimuotoisuus ja maan kulttuurinen rikkaus. Carter voitti Oscarin ja se oli historiallinen tapahtuma. Carter on ensimmäinen musta pukusuunnittelija nainen, mutta on myös ensimmäinen kerta, kun supersankarielokuva voittaa pukusuunnittelun Oscarin.