Muodin mahdollisia tulevaisuudennäkymiä

Muodin mahdollisia tulevaisuudennäkymiä

marraskuu 10, 2018

Jos katsot minkä tahansa tuoreen tieteiselokuvan, näet erilaisia tulevaisuuden visioita, jotka esitetään Hollywoodin puvustusosioiden näkemysten kautta. Jos seuraamme Ryan Googlerin ohjaaman Mustan pantterin pukeutumistyylin polkua, voimme odottaa, että verhoamme lihaksikkaat kehomme vahvistettuihin sukelluspukuihin. Mutta jos tarkastellaan Blade Runner 2049 -elokuvan ja The Expanse -televisiosarjan jälkiapokalyptisia maailmoja, tarjolla on rujoa katuvaatetusta, joka on kaivettu esiin jostain menneisyydestä.

Ilmeisesti mikä tahansa on parempi vaihtoehto kuin mitä meillä on nyt. Muoti on tällä hetkellä kovan arvostelun kohteena, kun esille on nostettu kysymyksiä aina modernista orjuudesta koko maapalloa koskeviin ylikulutuksen aiheuttamiin vaikutuksiin – ja brändien täytyy mukautua tähän. Milanossa järjestetyssä kestävän kehityksen kokouksessa esitellyn raportin mukaan Yhdysvaltojen suurten kauppojen kuten Barneysin ja Saksin sekä Ranskan Printempsin odotetaan lähes kaksinkertaistavan kokonaiskulutuksensa, joka kohdistuu kestävän kehityksen tuotteiden ostamiseen seuraavan viiden vuoden aikana.

Mutta yksi asia, joka näyttää säilyvän vakiomuotoisena, on tarve kuluttaa, joka on kovakoodattu ihmisen luonteeseen. Leedsin yliopiston muotoilulaitosta edustava tohtori Mark Summer kirjoitti ympäristökomitean tämän vuoden Fixing Fashion -auditointiraportissa, että muoti tyydyttää kuluttajien psykogeneettisiä tarpeita. Ja mahdollisen ratkaisun täytyy tunnistaa ja ylläpitää näitä hyötyjä.

Vastaavasti innovaattorit tutkivat tulevaisuuden ratkaisuja, jotka tarjoaisivat uuden ostoksen tekemisen aiheuttaman mielihyvän mutta kuluttamatta maapallon varoja loppuun. Vastaukset näihin ongelmiin näyttävät olevan yhä suuremmissa määrin digitaalisessa maailmassa. Digitaalinen teollisuus näyttää viimein mullistavan ikivanhat käytännöt ja kehittyvän seuraavien 20 vuoden aikana. Immateriaalinen ja digitaalinen muoti tarjoaa brändeille mahdollisuuksia laajentaa luovuuttaan ja olla yhteydessä kuluttajiin uuden median välityksellä.

Mitä vaatteille tapahtuu

Yhden manifestaation mukaan vaatteita ei ole tulevaisuudessa olemassa lainkaan. Kun norjalainen ketju Carlings julkaisi viime vuonna digitaalisen malliston, muoti – futuristinen katumuoti, jota ostetaan netistä ja sovitetaan verkossa käyttäjien valokuviin – luotiin vastaiskuksi tämän päivän kiihkeätahtiselle somevaikuttajien filosofialle, jossa vaatetta pidetään yllä kerran, otetaan selfie sosiaaliseen mediaan ja heitetään vaate pois. Olemme avanneet maailman, jossa voimme tehdä kokeiluja tyylin kanssa ilman, että jätämme negatiivisen jalanjäljen maailmaan.

Virtuaaliselle sukupolvelle digitaalinen mallisto on vain yksi looginen askel eteenpäin. Rahaa käytetään pelaamisessa erilaisiin tarkoituksiin, mobiilipeleissä voit nopeuttaa saavutusten hankkimista ja saada lisää pelikertoja, rahasiirtoja tehdään pelaamiseen Pokerstars Casinon kaltaisilla nettikasinoilla, mutta Fortniten, Simsin ja Sansarin kaltaisten pelien hartaat pelaajat käyttävät jo nyt miljardeja euroja tuotteisiin, joita ei ole oikeasti olemassa – kuten esimerkiksi pelihahmojen vaatteisiin. Tulevaisuudessa tulemme näkemään osana muotimaailmaa yhä enemmän digitaalisia mallistoja ja vaatteita, joita eivät sido fyysiset tai luovat rajoitukset.

Lontoon muotiyliopiston muoti-innovaatio-osaston Matthew Drinkwater myöntää, että fyysisen maailman sekoittaminen nettisisältöön on selkeä trendi. Hänen visioissaan siintää tulevaisuus, jossa käytetään lisätyn todellisuuden laseja, jotka luovat digitaalisia kuvia oikean maailman päälle, me ”jaamme” vaatteet, jotka haluamme näkyvän yllämme muille osallistuville lisätyn todellisuuden lasien käyttäjille. Tällainen muodin kuluttaminen voi toteutua vielä nykyistäkin nopeammassa syklissä, mutta se ei kuitenkaan rasita niin paljoa luontoa ja kuluta maapallon resursseja.

Muodin mahdollisia tulevaisuudennäkymiä

Tämä ei ole välttämättä kovin kaukainen kuvitelma, vaikka se saattaa sellaiselta kuulostaa, sillä Drinkwater esitteli projektin 2018 Lontoon muotiviikon esityksessä yhteistyössä Lucasfilm’sin immersiivisen viihteen yksikön ILMxLAB:n kanssa. Hänen mukaansa projekti antaa viitteitä tulevaisuudesta, jossa voimme ladata sisältöä vaatteisiimme, jotka näkyvät lisätyn todellisuuden laseilla, ja esitellä itsemme eri tavalla kaikille ympärillämme oleville ihmisille. Identiteettimme kehittyvät jatkuvasti ja muuttuvat yhä fluidimmiksi toimien sekä digitaalisessa että fyysisessä maailmassa. Digitaalisen muodin avulla ihmiset voivat todella kokeilla kuinka he haluavat tulla nähdyiksi – ja käyttää rajatonta luovuutta. Vedestä tehty hiustyyli, äänen mukaan muotoaan muuttava puku: kaikki nämä ovat mahdollisia.

Uljas uusi maailma

Jos ajatus toimimisesta pääosin nettimaailmassa tuntuu sinusta vieraalta, teknologiaan on myös konkreettisimpia lähestyskulmia. Ellen MacArthurin säätiön mukaan vuosittain menetetään 500 miljardia dollaria vaatteiden alikäytön ja jätekustannusten vuoksi. Lähes 90 prosenttia kaikesta muodista päätyy kaatopaikoille. Joten mitä tapahtuisi, jos valmistaisimme ainoastaan vaatteita, joita ihmiset todella haluavat? Tämä konsepti toimii New Yorkissa päämajaansa pitävän digitaalisen toimiston Neuro Studion uusimman työn, Solventus 2019:n takana. Kyseessä on kokoelma, jota varten 3D-skannattiin ihmismalleja tarkkojen mittojen saamiseksi ennen kuin vaatteet suunniteltiin suorana digitaalisten hahmojen ylle.

Tarkoituksena on lopulta valmistaa vaatteita – viittoja, valjaita ja legginsejä kehoa tukevilla neuloksilla ja kylmän kelin kankailla hyvin post-apokalyptiseen malliin – ainoastaan, kun joku tilaa niitä. Eikä tässä tietenkään vielä kaikki. Neuro Studion kokoelmassa käytetään 3D-printtausta, teknologiaa, jonka avulla suunnittelijat voivat räätälöidä kappaleita yksittäisille asiakkaille. Urheiluvaatevalmistajat kuten Nike, joka antaa jo kuluttajien suunnitella omia kenkiään, näkevät tulevaisuuden, jossa kuluttajat voivat 3D-tulostaa omat kenkänsä kotonaan. Kuluttajista voi tulla suunnittelijoita – kun katuvaatemerkki Hype ei osannut päättää valittavasta mallista, he antoivat asiakkaiden päättää Instagram-postauksen kautta. Eikä tämä jäänyt varmastikaan viimeiseksi kerraksi.

Liikumme koko ajan lähemmäs asiakkaiden suunnittelemaan vaatetusta. Muoti – sellaisena teollisuutena kuin se aiemmin on ollut – ei enää hallitse kulttuurillista mielikuvitusta samalla tavalla kuin ennen. Muotivaikuttajien hegemonia on muuttunut viime vuosina suunnittelijoilta, luovilta johtajilta ja lehtien päätoimittajilta tavallisille ihmisille. Kuluttajat vaativat luovaa vaikutusmahdollisuutta ja äärimmäisen personoituja tuotteita, ja teknologia tarjoaa heille mahdollisuuden siihen.

Samaan aikaan itse vaatteisiin menevä teknologia laukkaa vauhdilla eteenpäin. Älyvaateyhtiöt kehittävät materiaaleja, jotka voivat esimerkiksi Nike Adapt BB -koripallokengän lailla kerätä tietoa siitä, täytyykö käyttäjän muuttaa askellustaan vammojen ehkäisemiseksi. Tulevaisuudessa 5G-verkon myötä vaatteet tulevat toimimaan uutena käyttöliittymänä, mikä vaikuttaa tapaan, jolla kommunikoimme yhdistetyn maailman ja toisemme kanssa.